Kunder i dag forventer mer av regnskapsføreren sin
Hvor mye skal man egentlig kreve av regnskapsføreren sin? Ganske mye, ifølge økonomisjef Cecilie Kronstad Hansen i Tun Media.
- Jeg synes det er veldig lurt at Ingeborg er her en dag hver måned. Da blir vi bedre kjent med henne, og hun blir bedre kjent med bedriften vår. Også får hun noen ansikter å forholde seg til, så vi blir mer enn bare et navn på en faktura hun skal legge inn i systemet, sier Cecilie Kronstad Hansen.
Cecilie er økonomisjef i mediekonsernet Tun Media, som i tillegg til å eie Nationen, gir ut Bondebladet, Norsk Landbruk og Traktor. I snart fire år har hun hatt regnskapsførere fra BDO.
MÅ SPILLE HVERANDRE GOD
De siste åtte månedene har Tun Medias regnskapsfører vært Ingeborg Johannessen. I dag er Ingeborg Cecilies faste sparringspartner, og begge understreker at det blir bedre samarbeid av å møtes jevnt og trutt.
– Når vi kjenner hverandre er det også lettere å ta kontakt om det er noe, for begge parter, forteller Cecilie.
Det handler om å spille hverandre gode. Slik oppsummerer Ingeborg samarbeidet med kunden sin.
– Dukker det opp et problem, er vi nødt til å spille på hverandre, sier hun.
Sammen med Cecilie skal de sikre at økonomien til Tun Media holder stø kurs.
MYE MER ENN BARE REGNSKAP
Det handler ikke så mye lenger om å bare være flink til å «punche» inn tall, eller holde oversikt over regnskapet. I dag stilles andre krav til regnskapsføreren.
– Det er ingen tvil om at en regnskapsfører fortsatt må være nøyaktig og glad i tall, sier Ingeborg.
– Samtidig er det så mye mer til rollen også. I tillegg til å ha teknologikunnskap og -forståelse, må du være flink med mennesker. Det er essensielt om du skal få til et godt samarbeid med kunden din.
Ingeborg legger til at kunder i dag har en helt annen innstilling til regnskapsføreren enn det som var vanlig før:
– Kunder i dag forventer mer av regnskapsføreren sin. Mange av våre nye kunder i BDO ber om hjelp til også andre ting enn bare regnskapet. For eksempel hjelper jeg flere kunder med HR-styring. Vi beveger oss inn som rådgivere på andre felt enn bare tall og økonomi også.
MÅ TØRRE Å STILLE SPØRSMÅL
For Cecilie er noe av det viktigste at kjemien med regnskapsføreren er god. At regnskapsføreren ikke bare er en ukjent stemme på andre siden av telefonen, eller en anonym person som blant annet mottar avsetninger, betaler fakturaer og sørger for at momsen er betalt korrekt.
Cecilie forteller at det spesielt er en kvalitet hun setter ekstra pris på at Ingeborg har, og som gjør Ingeborg til en av de bedre regnskapsførerne hun har hatt:
– Ingeborg er ikke bare nøyaktig. Hun er også veldig nysgjerrig og tør å stille spørsmål. Ved å lure på ting, se muligheter og komme med forslag til endringer, så viser hun at hun også tenker når hun legger inn tallene.